Już ponad pięćdziesiąt lat temu marketing obwołano pełnoprawną gałęzią badań, rozwijaną przez rzesze specjalistów. W tym czasie także w biznesie pojawiły się komórki odpowiedzialne za kreowanie wizerunku korporacji oraz komórki reklamowe. Teraz zawodowców od public relations wynajmują przedsiębiorstwa prywatne, komunalne oraz instytucje władzy, takie jak np. ministerstwa. Sporo ludzi myli PR z działaniami promocyjnymi, a to jest błędne. Teraz zatem rozjaśnijmy wszelkie wątpliwości z tym związane.
Marketing to generalnie ocenianie korzystnych i niekorzystnych stron marki, kreowanie komunikatów reklamowych, określanie targetu i strategiczne planowanie przyszłych kampanii promocyjnych. Przy okazji należy jasno określić, czym jest przekaz reklamowy. Reklama to komunikacja jednostronna, od nadawcy do klienta. Służy do tego,aby namówić go do nabycia konkretnego dobra lub wybrania danej usługi. Porządna reklama ma wzbudzać emocje i trafiać prosto do konsumenckiego celu. W przedsiębiorstwach zazwyczaj działają wyspecjalizowane zespoły promocyjne, czasem jednak używa się usług, jakie realizuje niezależna jednostka marketingowa lub agencja PR.
Głównym zleceniem jednak, jakie wykonuje agencja public relations, jest inne. Public relations to przepływ komunikatów sprzężony, od instytucji do publiczności i na odwrót. W tym przypadku istotne jest stworzenie solidnej więzi pomiędzy przedsiębiorstwem a resztą świata. Dobry fachowiec od public relations powinien wsłuchiwać się w zdanie konsumentów i na podłożu zebranych danych formować długotrwałą relację. Takie działanie oznacza trwałe kreowanie wizerunku. To oznacza, że public relations ma zdecydowanie dłuższy czas oddziaływania, niż długotrwała nawet kampania promocyjna. Agencja public relations ma za zadanie dbać o dobre imię przedsiębiorstwa, analizując przekazy prasowe i robiąc okresowe badania recenzji na temat firmy.
PR korporacyjny to podstawa w obecnej gospodarce. Bez budowania korzystnego imienia żadna firma nie będzie mogła się rozwijać.