Podróże samolotem często wiążą się ze stresem, jaki jest spowodowany nie jedynie samym lotem. Aktualne prawa pasażera to niezaprzeczalnie coś, co warto wcześniej dokładnie poznać. Większość przewoźników lotniczych ma właściwe regulaminy przewozu, które nie czynią linii odpowiedzialnymi za drogocenne rzeczy, umieszczane przez podróżujących w bagażu (czytaj więcej). Przed samym lotem wskazane jest zaznajomić się z wszelkimi istotnymi wytycznymi, jakie wiążą się są z wyjazdem.
Przewoźnik lotniczy a obowiązki
Odszkodowania lotnicze odnoszą się także do bagażu, który zagubił się w czasie podróży z winy przewoźnika. Po zgłoszeniu zagubienia czy zniszczenia bagażu trzeba niezwłocznie podjąć kroki w kierunku dostania odszkodowania niezwłocznie. Prędko należy wypełnić już na lotnisku właściwy formularz nieprawidłowości bagażowej. Jest on zdefiniowany w przepisach linii lotniczych jako PIR – Property Irregularity Report.
Prawa pasażera są nieprzerwane oraz można się na nie powoływać, gdy czujemy się poszkodowani. Należy po formularzu złożyć odpowiednią reklamację, ale nie bez znaczenia są w tej sytuacji terminy. 7 dni to maksymalny okres od odbioru uszkodzonego bagażu, 21 dni obowiązują od odbioru spóźnionego bagażu. Na prędkość uzyskania odszkodowania wpływa również wycena szkody, do której może nam się przydać pomoc docenianych profesjonalistów.