Programy lojalnościowe
Programy motywacyjne, zwane także lojalnościowymi, są niezwykle często wykorzystywane przez przedsiębiorstwa.
Są one częścią marketingu relacji. Są metodą na budowanie zaufania klienta do danej marki, czyniąc ją chętniej wybieraną. To z kolei pozwala na wzrost sprzedaży danego towaru, a zatem na zwiększony zysk. Statystycznie programy tego typu w największej części rozpoznają ludzi o wyższym wykształceniu, oni też są najczęstszymi ich uczestnikami. System lojalnościowy niezbyt często natomiast trafia do osób o niższym poziomie wykształcenia, a także do ludzi w podeszłym wieku. Generalny poziom poinformowania o nim jest nadal niezadowalający. Nabywcy nierzadko korzystają z programów lojalnościowych nieświadomie.
Programy lojalnościowe na terenie kraju
W Polsce także funkcjonuje dużo programów lojalnościowych >> http://programylojalnosciowe.pl/program-lojalnosciowy-dla-firm.html. Zaufanie do takich programów deklaruje coraz większa liczba Polaków. Najchętniej wykorzystywane programy lojalnościowe w Polsce to Tesco Clubcard, Orlen Vitay, program Rodzinka zarządzany przez sieć Carrefour oraz karta Payback. Do tego rodzaju programów zaliczyć można także różnego typu karty stałego klienta, które można wyrobić np. w niektórych sieciach aptek. Niedawno wprowadzonym rozwiązaniem jest program lojalnościowy „Rossnę”, stworzony przez sieć sklepów Rossmann. W ramach tej akcji oferowane są drobne rabaty na artykuły dla niemowląt, kupowane w tych sklepach przez rodziców dzieci.