Czy orientujesz się jakie są prawa pasażera w ruchu lotniczym? W zakresie odmowy przyjęcia na pokład lub anulowania lotu? To niezwykle istotne kwestie, ponieważ mogą się przydarzyć każdemu z nas. Warto wiedzieć, jakie prawa nam się należą, by egzekwować je świadomie. Regulacja określa, jaka jest odpowiedzialność sprzedawcy biletu, i nie jest ważne, czy jest to lot rejsowy czy czarterowy. Zastosowania nie mają tu też pozostałe czynniki, takie jak to, czy bilet nabyliśmy bezpośrednio w biurze podróży a może sprzedały nam go linie lotnicze. Co jeszcze trzeba wiedzieć?
Źródło: http://www.flickr.com
Może się zdarzyć, że na pokładzie samolotu nie ma miejsca dla wszystkich, którzy posiadają przecież zakupiony bilet. Tak się zdarza, gdyż linie lotnicze doskonale wiedzą o tym, iż wielu pasażerów w ostatniej chwili rezygnuje z lotu. I właśnie, by uniknąć wolnych miejsc na pokładzie, bukują więcej niż wymaga tego sytuacja biletów. Jednocześnie, jak do odprawy zgłosi się większa ilość pasażerów niż jest miejsc w samolocie zaczyna się problem, gdyż przewoźnik oczywiście nie może wpuścić wszystkich na pokład.
Najczęściej tego typu problem rozwiązuje się w ten sposób, iż osoba, która miała kupiony bilet w niższej, ekonomiczne klasie zostaje przeniesiona do wyższej klasy – biznesowej. W takiej sytuacji nie ma mowy o ewentualnych dopłatach, ponieważ otrzymujemy lepsze miejsca. Zaś gdy ktoś nas przenosi z wyższej do gorszej klasy, to należy się nam odszkodowanie, płatne w ciągu siedmiu dni. Może się zdarzyć, iż takie przesunięcia między klasami nie będą wystarczające. Co wtedy? Przewoźnik powinien
Źródło: http://www.flickr.com
wzywać ochotników spośród pasażerów, którzy postanowią zrezygnować z lotu – Fly and I. Takie osoby zyskują prawo do zwrotu ceny biletu.
Niekiedy nie ma ochotników, więc przewoźnik może rozmaicie kusić, na przykład zaproponować różne korzyści. Skoro i to nie będzie działać, to przewoźnik posiada prawo (zobacz również prawnik toruń) anulować Twój lot. Taka odmowa jednocześnie sprawia, że masz zapewniony zwrot ceny zakupionego biletu, prawo do opieki, a również dostajesz odszkodowanie za niemożność kontynuowania podróży. Co więcej korzystnie wiedzieć, że przewoźnik posiada obowiązek, by zagwarantować lot w pierwszej kolejności osobom o obniżonej sprawności w chodzeniu czy dzieciom podróżującym bez opieki rodziców. Pamiętajmy więc, iż cokolwiek się zdarzy zawsze mamy prawa, o które powinniśmy zabiegać. Być może nigdy się nie wydarzy, iż będziemy w tego typu sytuacji, ale kto wie, więc warto być zabezpieczonym.