Jeżeli odmieniona decyzja zadowala składającego odwołanie, redaguje nową decyzję, w jakiej uchyla uprzednią. Odwołanie w postaci pisemnej jest możliwość wysłać pocztą, albo dostarczyć osobiście w oddziale ZUS, jaki wydał niepomyślną decyzję. Zakład przekazuje je potem razem z dowodami sprawy do sądu właściwego dla miejsca zamieszkiwania odwołującego. W zależności od rodzaju zagadnienia jest to sąd rejonowy, czy też okręgowy. Sąd może oddalić odwołanie, jeżeli nie ma podstaw do jego uwzględnienia, uwzględnić odwołanie i odmienić zaskarżoną decyzję w pełni, lub w części. Po skierowaniu odwołania do sądu, należy poczekać parę miesięcy na postanowienie. Pismo odwoławcze powinno spełniać całkowite warunki dokumentu procesowego. Musi zawierać imię i nazwisko, oraz oznaczenie miejsca zamieszkania osoby odwołującej się, jej reprezentanta ustawowego, albo pełnomocnika. Oprócz tego musi obejmować zaskarżoną decyzję z numerem przyznanym przez ZUS, także przytoczenie i wyjaśnienie skargi.
Sprawy powiązane z rentami i emeryturami rozważają okręgowe sądy pracy i ubezpieczeń społecznych. Zaś odwołania dotyczące odmiennych kwestii, rozważają rejonowe sądy pracy i ubezpieczeń społecznych. Istnieją wypadki, kiedy odwołanie od decyzji zus nie przysługuje. Nie jest dozwolone się odwołać od decyzji przysądzającej, lub negującej świadczenia wyjątkowego, w kwestiach o skasowanie opłaty z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne. Jeżeli decyzja jest niezadowalająca, pozostaje reklamacja do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Reklamację taką składa się za pośrednictwem zwierzchnika ZUS w przeciągu 30 dni od daty doręczenia decyzji.