Zatory finansowe mogą spotkać większość firm, bez względu na branżę, w jakiej pracuje. Nawet jeśli nieufnie wybierać ona będzie klientów, z jakimi współpracuje, to i tak czasem się okaże, że w którymś miesiącu ktoś może nie zapłacić za fakturę. A jeżeli działa się w branży bardziej ryzykownej, to prawie na pewno w którymś momencie trzeba będzie poprosić o wsparcie windykatorów. Istnieją jednak sposoby na to, żeby zmniejszyć ryzyko zatorów płatniczych albo zapewnić płynność finansową przedsiębiorstwa.
Źródło: http://www.flickr.com
Usługa faktoringu, bo o niej właśnie jest pisane, od niedawna obecna jest dla polskich firm. Na razie dużej popularności nie zyskała, lecz powoli powiększająca się ilość przedsiębiorców podejmuje decyzję o skorzystaniu z niej. W największym skrócie faktoring (w tym miejscu więcej: optimal-finance.pl/faktoring.html) polega na tym, że firma decydując się na tego typu usługę musi podpisać umowę z Faktorem, czyli firmą pośredniczącą, która finansuje to wszystko. Po wykonaniu usługi albo sprzedaży towaru faktor dostaje wystawioną na to fakturę, płacąc kwotę należności wykonawcy. Z kolei dłużnik ma kreślony czas na zapłacenie pełnej kwoty, z tym że płaci ją już firmie pośredniczącej.
Źródło: http://www.flickr.com
Na niedużą do tej pory sławę faktoringu największy wpływ mają opłaty takich operacji. Jak to zwykle bywa, nic nie ma za darmo. Za to, że faktor bez ociągania przeleje firmie pełną kwotę pobierana jest określona prowizja, i wcale mała ona nie jest. Jeśli narzuty na usługach czy produktach są niewielkie, to tak naprawdę niewiele można zarobić, i zwyczajnie faktoring staje się nieopłacalny. Jednak dla wielu firm rozwiązanie tego typu może być bardzo przydatne. Jeśli sumy faktur są dość wysokie, a termin płatności odległy, to czasem korzystniej jest dostać wcześniej pieniądze i zachować finansową płynność, niż na przykład rezygnować z inwestycji albo posiłkować się drogimi pożyczkami.
Od pewnego czasu powoli na rynku pojawiają się nowi gracze, konkurencja jest coraz większa i wszystko to powoduje nieśpieszne, ale jednak widoczne spadki cen. Ich pomniejszenie powoduje, że liczniejsza grupa przedsiębiorców zdecyduje na ten produkt, i być może już za niedługi czas renoma faktoringu wśród naszych biznesmenów będzie taka sama, jak w krajach zachodnich.